FANDOM

Satu Magik
Kanji

一なる魔法

Rōmaji

Ichinaru Mahō

Satu Magik (一なる魔法 Ichinaru Mahō), juga dikenali sebagai Inti Pati Magik atau Magik yang Satu, adalah sesuatu yang dikenali sebagai sumber asas kepada Magik. Ramai yang percaya setiap jenis Magik yang wujud sekarang bersumberkan daripada ‘’’Satu Magik’’’.[1]

KeteranganSunting

Walaupun Satu Magik sepatutnya dianggap sebagai ibu segala Magik, kini, anggapan ini hanya tinggal sebagai konsep.[1] Rahsianya tidak pernah didedahkan sepenuhnya dan terdapat banyak tafsiran yang berbeza dan teori sifat sebenar. Walaupun dengan kekaburan itu, orang-orang yang percaya kepada Satu Magik tidak berkongsi kepercayaan umum tentangnya: yakni Satu Magik adalah sumber segala Magik dan ia mempunyai kuasa yang terlalu kuat.[penjelasan diperlukan]

TafsiranSunting

Setakat ini ada beberapa tafsiran mengenai Satu Magik dalam siri Fairy Tail. Makarov dan Hades menyatakan, mempercayai Magik mempunyai banyak cara, dan Magik tidak hanya berkonsepkan satu tetapi ianya menyeluruh.[2]

Tetapi Hades pergi mencari lebih banyak maklumat mengenai Satu Magik, beliau mendapat banyak maklumat yang negatif mengenainya, menyatakan Satu Magik adalah Kegelapan.[1] Terlalu banyak melakukan pandangan memberikan banyak perubahan pandangan terhadapnya, dan seterusnya, Grimoire Heart, berpendapat bahawa di dunia di mana Satu Magik telah wujud, manusia tidak berupaya untuk menggunakan Magik akan hidup di tempat yang setanding dengan neraka , jika mereka mampu bertahan.[3]

Layla Heartfilia dan anaknya, Lucy Heartfilia, mempunyai tafsiran yang berbeza, menyatakan Satu Magik adalah cinta dan kasih sayang.[4]

Hubungannya dengan ZerefSunting

Dalam pencarian Satu Magik, Hades menghubungkaitkan Satu Magik dengan Zeref, mempercayai hanya Zeref menjadi kunci untuk mendapatkannya.[1] Perkara sebenar mengenainya masih dalam misteri.

RujukanSunting

  1. 1.0 1.1 1.2 1.3 Fairy Tail Manga: Bab 216, M/s 14-15
  2. Fairy Tail Manga: Bab 249, M/s 11-12
  3. Fairy Tail Manga: Bab 249, M/s 9-10
  4. Fairy Tail Manga: Bab 261, M/s 10-11

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak