FANDOM

Tenroujima.JPG
Tenroujima
Kanji

天狼島

Rōmaji

Tenrō-jima

Statistik Lokasi
Terletak di

Earthland

Dikuasai oleh

Makarov Dreyar

Penggabungan

Fairy Tail Symbol.png Fairy Tail

Debut
Debut Manga

Bab 203

Debut Anime

Episod 97

Tenroujima (天狼島 Tenrō-jima?) adalah tempat suci untuk persatuan Fairy Tail. Selain tempat ini mengadakan trial promosi ahli sihir bertaraf S, ia juga sebuah tapak perkuburan untuk Mavis Vermilion, ketua persatuan pertama dalam Fairy Tail.

Iklim dan kawasanSunting

Tenroujima dikenali sebagai satu pulau yang mengalami kepanasan yang teramat sangat dan juga berada dalam iklim musim panas yang berjauhan dari tanah besar. Menurut kata Cana Alberona, arus pertembungan masih berlaku di kawasan Tenroujima dan ia tidak terjejas daripada iklim-iklim lain dan juga sistem cuaca, ini telah menyebabkan suhu tinggi sepanjang tahun.

PenghalangSunting

Menurut kata Doranbolt, Tenroujima sentiasa dilindungi oleh penghalang yang berkuasa, ini telah menyebabkan orang susah mencarinya walaupun pelbagai magik telah diguna. Ia diketahui bahawa tujuan ini adalah untuk melindungi tapak perkuburan Mavis Vermilion daripada ancaman musuh.

Magik dan keupayaanSunting

GeografiSunting

GaleriSunting

Kubur ketua persatuan pertamaSunting

Tapak rehatSunting

RuntuhanSunting

HutanSunting

Merah keadaanSunting

Peristiwa yang ketaraSunting

FaunaSunting

TriviaSunting

  • "Tenrou" (天狼 Tenrō?) bermaksud bintang Sirius, manakala "jima" yang beasal dari pembacaan "shima" ( shima?) bermaksud pulau.
    • Semasa Tenroujima diperkenalkan pada episod 97 yang disiarkan di NTV7, ia telah diterjemahkan sebagai "Pulau Serigala Langit" di dalam sari kata. Namun selepas ini perkataan Tenroujima digunakan secara berterusan tanpa mengunakan semula perkataan yang diterjemah sepenuhnya.

RujukanSunting

NavigasiSunting

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak